Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Pro žáky a rodiče > Mapa odpovědnosti

Mapa odpovědnosti

ODPOVĚDNOST  v  rámci  našeho  školního  vzdělávacího  procesu  je  rozdělená  mezi  pedagogy,  žáky rodiče. Vzájemná komunikace a spolupráce mezi těmito skupinami jsou klíčové pro dosažení kvalitního a efektivního vzdělání a výchovy.

Odpovědnost pedagogů:

  • Jsou odpovědní  za poskytování kvalitního vzdělání a rozvoj dovedností žáků.  To zahrnuje přípravu  a  realizaci výuky,  přizpůsobení metod a formy výuky dle potřeb žáků, hodnocení výsledků a podporu individuálních schopností.
  • Umožňují žákům prožít úspěch a přiměřeně i neúspěch, čímž zvyšují odolnost a dovednost žáků zpracovat i nepříjemné momenty a stavy. Umožňují žákům nést následky jejich pozitivní i negativní aktivity. Učí je pochopit, že výsledky přicházejí po vynaloženém úsilí, čímž posiluje jejich samostatnost.
  • Mají odpovědnost  za vytváření  pozitivní  a  bezpečné  atmosféry  ve třídě.  To  zahrnuje  také prevenci  šikany,  podporu  spolupráce  mezi žáky a udržování disciplíny.
  • Pravidelně informují rodiče o pokrocích jejich dětí, ať už na třídních schůzkách, individuálních konzultacích, nebo prostřednictvím školních dokumentů. Důležitá je i komunikace ohledně problémů a potřeb žáka.
  • Mají odpovědnost za svůj profesní růst, účast na školeních a zajišťování, že jejich metodika výuky je aktuální a efektivní.
  • Neodpovídají za přístup žáků k učení a kázni, které jsou ovlivněny intelektem, emoční nezralostí, nedostatky žáků v pracovních návycích adekvátních pro daný věk, neschopností se ukáznit a poruchami chování.
  • Nezanedbávají výuku celé třídy pro opakovaná řešení problematiky žáků nemajících odpovídající přístup k učení.
  • Nepřebírají zodpovědnost rodičů za připravenost žáků k výuce a jejich dovednost respektovat kázeňské pokyny.

Odpovědnost žáků:

  • Jsou odpovědní  za svou  účast  na vyučování a aktivní přístup k učení.  To zahrnuje nejen docházku,  ale i přípravu  na hodiny, plnění  úkolů a zapojení se do školních aktivit.
  • Mají odpovědnost  za svůj osobní rozvoj,  za své chování,  práci a vztahy  se spolužáky.  Je důležité,  aby rozvíjeli  své  dovednosti a aktivně se podíleli na vlastním vzdělávacím procesu.
  • Respektují pravidla školy a etiku chování ve třídě, dodržují školní řád, vzájemný respekt a odpovědnost za kolektivní prostředí.

Odpovědnost rodičů:

  • Jsou odpovědní za podporu vzdělávacích činností doma, sledování pokroku svých dětí a poskytování vhodného zázemí pro učení. Měli by zajistit, aby dítě mělo dostatek času a prostoru na domácí úkoly a přípravu na školu.
  • Mají odpovědnost za komunikaci s učiteli o výsledcích a problémech, které mohou nastat.
  • Jsou odpovědní za výchovu svých dětí, za rozvoj jejich hodnotového systému, chování a vztahů s ostatními. Podporují dítě ve formování odpovědnosti za vlastní chování a úspěchy, podporují jeho samostatnost v jednání.
  • Jsou odpovědní  za okamžité  nahlášení  svých  aktivních  kontaktů  ve škole,  pro případ  rychlého  spojení  školy  a  zákonných  zástupců (např. z naléhavých zdravotních důvodů).

Pokud rodiče odmítnou  poskytnout  žákům  oprávněnou  péči  a  situace  ve škole  nebude  v pořádku, je škola povinna podat podnět na OSPOD.