Mapa odpovědnosti
ODPOVĚDNOST v rámci našeho školního vzdělávacího procesu je rozdělená mezi pedagogy, žáky a rodiče. Vzájemná komunikace a spolupráce mezi těmito skupinami jsou klíčové pro dosažení kvalitního a efektivního vzdělání a výchovy.
Odpovědnost pedagogů:
- Jsou odpovědní za poskytování kvalitního vzdělání a rozvoj dovedností žáků. To zahrnuje přípravu a realizaci výuky, přizpůsobení metod a formy výuky dle potřeb žáků, hodnocení výsledků a podporu individuálních schopností.
- Umožňují žákům prožít úspěch a přiměřeně i neúspěch, čímž zvyšují odolnost a dovednost žáků zpracovat i nepříjemné momenty a stavy. Umožňují žákům nést následky jejich pozitivní i negativní aktivity. Učí je pochopit, že výsledky přicházejí po vynaloženém úsilí, čímž posiluje jejich samostatnost.
- Mají odpovědnost za vytváření pozitivní a bezpečné atmosféry ve třídě. To zahrnuje také prevenci šikany, podporu spolupráce mezi žáky a udržování disciplíny.
- Pravidelně informují rodiče o pokrocích jejich dětí, ať už na třídních schůzkách, individuálních konzultacích, nebo prostřednictvím školních dokumentů. Důležitá je i komunikace ohledně problémů a potřeb žáka.
- Mají odpovědnost za svůj profesní růst, účast na školeních a zajišťování, že jejich metodika výuky je aktuální a efektivní.
- Neodpovídají za přístup žáků k učení a kázni, které jsou ovlivněny intelektem, emoční nezralostí, nedostatky žáků v pracovních návycích adekvátních pro daný věk, neschopností se ukáznit a poruchami chování.
- Nezanedbávají výuku celé třídy pro opakovaná řešení problematiky žáků nemajících odpovídající přístup k učení.
- Nepřebírají zodpovědnost rodičů za připravenost žáků k výuce a jejich dovednost respektovat kázeňské pokyny.
Odpovědnost žáků:
- Jsou odpovědní za svou účast na vyučování a aktivní přístup k učení. To zahrnuje nejen docházku, ale i přípravu na hodiny, plnění úkolů a zapojení se do školních aktivit.
- Mají odpovědnost za svůj osobní rozvoj, za své chování, práci a vztahy se spolužáky. Je důležité, aby rozvíjeli své dovednosti a aktivně se podíleli na vlastním vzdělávacím procesu.
- Respektují pravidla školy a etiku chování ve třídě, dodržují školní řád, vzájemný respekt a odpovědnost za kolektivní prostředí.
Odpovědnost rodičů:
- Jsou odpovědní za podporu vzdělávacích činností doma, sledování pokroku svých dětí a poskytování vhodného zázemí pro učení. Měli by zajistit, aby dítě mělo dostatek času a prostoru na domácí úkoly a přípravu na školu.
- Mají odpovědnost za komunikaci s učiteli o výsledcích a problémech, které mohou nastat.
- Jsou odpovědní za výchovu svých dětí, za rozvoj jejich hodnotového systému, chování a vztahů s ostatními. Podporují dítě ve formování odpovědnosti za vlastní chování a úspěchy, podporují jeho samostatnost v jednání.
- Jsou odpovědní za okamžité nahlášení svých aktivních kontaktů ve škole, pro případ rychlého spojení školy a zákonných zástupců (např. z naléhavých zdravotních důvodů).
Pokud rodiče odmítnou poskytnout žákům oprávněnou péči a situace ve škole nebude v pořádku, je škola povinna podat podnět na OSPOD.